Як навчити дитину добре читати
ПЕРЕДМОВА
Навчити дітей добре читати – одне з
найважливіших завдань вчителів початкової школи. В. Сухомлинський писав, що «читання – це віконце, яке діти бачать
і пізнають світ і самих себе».
Та
навчити по-справжньому добре читати непросто.
Чим швидше сформується навичка читання, тим успішніше
учні оволодіють навчальним матеріалом.
Тому необхідно створити для дитини сприятливі
умови, забезпечити правильне керівництво навчанням, зацікавити учнів,
використовуючи ефективні методи і
прийоми.
Удосконалення техніки читання – першочергове
завдання на уроках читання, бо вже на цьому етапі треба готувати учня до
самостійної роботи з книгою, допомагати йому в пізнанні навколишнього. Саме
тому такі важливі вправи з розвитку техніки читання, дидактичні ігри з читання,
застосування індивідуально – диференційованих завдань, контроль за розвитком
навички читання.
У даному посібнику запропоновано системи
вправ і завдань на вдосконалення навичок читання.
Їх можна використовувати для індивідуальної,
групової роботи та для самостійної роботи вдома.
У початкових класах учень має оволодіти читацькими і мовленнєвими навичками та уміннями, способами роботи над художніми науково-пізнавальними текстами, дитячою і навчальною книжкою, орієнтуватися у світі дитячих книжок, періодиці, довідковій літературі, бути готовим до навчання в середній ланці школи на основі розвиненого в нього інтересу до читання, до книжки.
Дитина, яка не вміє добре читати, переживає великі труднощі при виконанні домашніх завдань, їй не цікаво на уроках, вона приречена на розумову обмеженість і зубріння. Такий учень не буде активним читачем бібліотеки, не відчуватиме потреби спілкування з книгою, бо читання приносить не задоволення, а муку.
Це вміння і любов до читання здебільшого формуються у молодшому шкільному віці, коли особлива увага приділяється техніці читання. Звичайно, щоб успішно розвивати її, потрібно правильно розуміти основу цього процесу і насамперед, його залежність від особистості, швидкості реакції, якості зору, уважності, зосередженості, темпераменту.
Кожний урок читання розпочинаю з мовних вправ (5—7 хв.). Учні тренують органи мовлення, вчаться регулювати дихання, розвивають та удосконалюють артикуляцію, навички антиципації тощо. Не всі вправи я придумала сама, є вправи, які перейняла з досвіду інших вчителів, вичитала у педагогічній літературі. Але проводжу їх на своїх уроках читання постійно. Кожна вправа позначена малюнком, який вивішується на дошці. Перед уроком діти вже знають, які вправи будуть на уроці. Ці вправи їм дуже подобаються, вони знають, для чого я їх проводжу на читанні, і з нетерпінням чекають початку уроку. А це так важливо!
1. Вправи на постановку дихання, розвиток артикуляції та на підготовку дитини до читання.
Для вправи потрібен звичайнісінький дзвіночок. Перша подача сигналу — діти читають пошепки. Другий
сигнал — діти читають напівголосно.
Третій сигнал — діти читають голосно.
Четвертий сигнал — напівголосно.
П'ятий сигнал — замовкають.
Перед виконанням вправи доцільно зорієнтувати учнів, що читати вони повинні чітко, спокійно, слідкувати тільки за силою голосу і дихання.
Вправа «Скоромовка»
На дошці записується скоромовка.
Перший етап
Читання скоромовки всім класом під
темп, який задає вчитель указкою. Можна використовувати і дуже повільний темп, можна читати скоромовку з прискоренням. Можна уповільнювати в середині, але в кінці прискорити або повернутися до попереднього темпу. Вибирає темп вчитель в залежності від
складності скоромовки, але обов'язково треба дати дітям установку слідкувати за диханням, яке необхідно брати в кінці рядка, або в кінці двох рядків.
Другий етап
Навчитися читати скоромовку на одному диханні.
Третій етап
Гра «Хто швидше»
Потрібно розказати (якщо вивчили), прочитати скоромовку якнайшвидше. З власного досвіду скажу, що дітям дуже подобаються вправи зі скоромовками. Вони залюбки вчать свій язичок правильно та швидко вимовляти звуки, слова, речення. Але використання скоромовок не обмежується тільки розвитком артикуляційного апарату.
Мудрий народ вчив підростаюче покоління скоромовками і мови — це неабиякий словничок нових слів, і виховував, якщо взяти народом придумані скоромовки, уважно вдуматися в текст, то несуть вони в собі й виховні моменти.
На основі скоромовок можна виконувати вправи для тренування пам'яті, слухового апарату та інше.
2. Вправи на подолання регресій
Читаючи текст, читачі стикаються з важкими словами (бар'єрами], зупиняються, розглядають несподівану перепону, намагаються повторити кілька разів. Вони втрачають час, гублять логічний зв'язок слів, знижують темп читання.
Щоб позбутися регресій, необхідно добре вивчати зміст тексту, визначити
важкі як для читання, так і для усвідомлення слова, записати їх на дошці, або на окремому аркуші паперу і розібрати разом з учнями. Звичайно, більше уваги приділяється тим учням, у кого слабка техніка, вони мають прочитати ці слова уголос кілька разів.
На початку виконання
цієї справи орієнтую дітей де, під час читання, заучуємо вправу — в кінці першого чи другого абзаца. Читання проводимо всім класом. Ведучий [вчитель) читає вголос. Діти за вчителем читають в півголоса. Починаємо читати в досить повільному темпі, з кожним новим рядком темп читання збільшуємо, тобто весь нас читаємо в прискореному темпі. З вправою «Блискавка» справився той, хто встигав читати за вчителем з найшвидшому темпі. Деякі діти не встигають читати в
такому темпі, але вони намагаються вимовляти слова за вчителем, і це дає також позитивні результати.
Вправа «Торбинка»
Учні читають текст протягом однієї хвилини і помічають, де закінчили. Потім читають цей уривок ще 2-3 рази з фіксуванням часу. Кількість прочитаних слів
щодалі збільшується. Діти підраховують, на скільки
більше слів вони прочитали в порівнянні з першим разом, вважаємо, що ці слова — це їхній скарб, який вони кладуть в торбинку.
Інколи перевіряємо, у кого найбільший скарб. Це
викликає у дітей позитивні емоції та бажання читати
швидше, щоб збільшити свій скарб.
3. Вправи на розвиток оперативної пам’яті, пильності зору та уваги
Ці якості досить помітно впливають на формування навичок правильного, свідомого та швидкого читання
Вправа «Пеньок»
У таблиці записані однакові слова. Серед них таке, що відрізняється тільки однією буквою. Таблиця показується дітям на кілька секунд. За цей час вони повинні «пробігти» поглядом, знайти і назвати це слово. Можливий і інший варіант цієї вправи. Викликана дитина повинна досить швидко прочитати записані в стовпчик
слова. Швидко перебудувати мовний апарат на «слові-пеньку» і знову повернутися до попереднього слова. Все це треба зробити швидко й чітко, якщо дитина помилилася, чи запнулася, то вважаємо, що зашпортнулася об пеньок. Пропонуємо ще потренуватися.
4. Вправи на розвиток антиципації
Уміння передбачати під час читання наступне слово називається антиципацією.
Формування антиципації помітно сприяє розвиткові швидкості читання. Спочатку пропоную школярам для читання слова з пропущеними буквами, потім речення з пропущеними словами. Коли вихованці вже добре справляються з цими завданнями, вводжу вправи.
Вправа «Відгадайлика»
Вправа «Диктор»
Вправа «Стоп! Вперед!»
Вчитель читає набір іменників, які пов'язані одним, або двома образами. Кількість слів не більше десяти. За сигналом вчителя діти записують слова у стовпчик. Перед вправою доцільно попередити учнів, що слова легше запам'ятати, якщо по них уявити образ. Мало
відновлених слів — значить не повний образ. Проводиться перевірка питаннями: «Хто записав 5 слів? Хто 6 слів?» і т. д.
із ад ак
в порядку
запропонованих цифр.
ВПРАВИ НА ВИРОБЛЕННЯ ПРАВИЛЬНОСТІ
ЧИТАННЯ
Гра у парах.
Учні пишуть по кілька слів. Пропускаючи голосні. Потім обмінюються листочками і відновлюють задумані слова. Перевірка взаємна. Інший варіант цієї вправи. Добираю невеличкі вірші, тексти з пропущеними буквами, словами, а на звороті — цей же текст, записаний повністю.
Таким чином, діти мають змогу зіставити текст, перевірити себе.
Вже сама назва вправи підказує, що ця вправа є
копіюванням роботи диктора на телебаченні. Не
обов'язково робити макет телевізора, достатньо запропонувати учневі сісти за вчительський стіл і читати текст для класу. Але він повинен якнайчастіше відривати очі від тексту, щоб дивитися на глядачів. Отже під час виконання цієї вправи розвивається периферичний зір, оперативна пам'ять, антипація, а також покращується техніка читання. Доцільно цю вправу використовувати в третьому класі.
Вправа «Павутинка»
Класовод називає слово. Учні добирають інші слова, які за змістом поєднуються із запропонованим.
Наприклад: школа — клас — парта — учні і т. д.
Інший вид вправи.
Вчитель називає перший склад, а діти добирають
слова, що починаються цим складом.
Перемагає той, хто створив найбільшу павутинку.
5. В початкових класах необхідно
виробляти в учнів вміння орієнтуватися в тексті
Для цього використовую вправу «Стоп! Вперед!»
На першому етапі проведення цієї вправи вчу дітей запам'ятовувати зором, де зупинилися під час читання. Наприклад: учень читає, вчитель подає команду: «Стоп!» Пропонує учням очима запам'ятати, де закінчив читати товариш. Діти віднімають пальчики від рядка, а вчитель проводить опитування, як діти зрозуміли прочитане, або просить переказати частину, яку прочитали. Звучить команда: «Вперед!» Діти повинні
відшукати місце, де зупинилися під час читання.
На наступному етапі вправа «Стоп! Вперед!» використовується для вироблення умінь знаходити в тексті опис або порівняння. Один учень читає, а другий, якому дано завдання відшукати опис, зупиняє його командою, пояснює, що тут описується і подає команду «Вперед!»
До цієї вправи доцільно підключати учнів, які не люблять читати вголос або неуважні на уроці. їм подобається подавати команди і вони зосереджуються, стають уважними, старанними.
6. Вправа на визначення цілісності тексту
за його частиною.
Учнів молодших класів необхідно навчити визначати цілісність тексту за його частиною. Тому в третьому класі проводиться вправа «Віконце».
Вправа «Віконце»
Діти вирізають з картону рамку
розмірами…. При опрацьовуванні нового тексту накладемо рамочку-віконце на
середину оповідання (а можна й на кінець) і уважно прочитуємо. Вчитель запитує,
про що вони прочитали, чи можуть вони по цій частинці, приблизно сказати, про що буде розповідатися в оповіданні, хто його дійові особи і т. д.
«Віконце» використовую і для інших завдань:
а) знайти і прочитати у частинці, що висвічує «віконце», тільки питальні
речення;
б) знайти і запам'ятати прикметники, які є у «віконці»;
в) переказати уривок, що ви прочитали з «віконця»;
г) накласти «віконце» на опис у тексті;
д) по черзі називати один одному іменники з «віконця».
7. Вправи для тренування образної пам'яті.
Вправи для тренування образної пам'яті необхідні для усвідомленого читання. Тобто вчать дітей «бачити» у своїй уяві, створювати образ з прочитаних в художніх текстах описів природи, людей, оточення.
Вправа «Образ»
Потім вчитель знову зачитує слова й учні встановлюють, які з них вони не записали.
Наприклад. Дерево, гілка, гніздо, пташеня, кіт, портфель, книга, зошит, ручка.
Додаток
Вправа «Пеньок»
липка мишка ніжка дочка чоботи
липка миска ніжка дочка чоботи
лапка мишка ніжка бочка чоботи
липка мишка кішка дочка хоботи
липка мишка ніжка дочка чоботи
Вправа «Відгадайлик»
Ми носили воду... ситі, Ходять лелеки... лузі,
Та дерева не.... Ходять лелеки... тузі.
Воду... ситі не носити, Завтра у вирій далекий
Саду ситом... полити. Будуть летіти....
Гавкав у дворі Пушок, Маринка допомагала....
Не на кицю -... сніжок . Вона вимила.... Замела....
Бо... холодним пухом Сходила за братиком в...
Впав на носк і на ву.... І сіла виконувати....
Вправа «Відшукай у слові слва»
Дітям
пропонуються одне велике слово.
Використовуючи
букви з цього слова скласти нові слова
АПЕЛЬСИН : син, лин, сани, насип, напис.
АБРИКОС: коса, сир, рак, бак, соки, кора, рис, краб.
ЕЛЕКТРИКА: три, кит, крила, лак, рак, ракета.
ВЕЛОСИПЕД: село, осел, поле, оси, пил, весело.
Вправа
«Хто придумає кінець той і буде молодець»
Жме...(
нька) Жни...(ва)
Ве...(сна,рба) Го...(ра,
лова, дина
Поча...(ток) Мо...(роз,
лодець, локо)
Вправа «Загубилась буква»
ухо ито оре
ода окіл авпа
улик ерце едаль
орота орока алина
орона естра орква
есна иничка узика
Дітям
пропонується відгадати букву що підходить
до слів цілого стовпчика.
Вправа « Який голосний загубився»
Л Л
К Т М К
Д К
Б В
В Р Б К
К Ж
Вправа «Склади
прислів'я»
Використовуючи цифрову підказку
дітям необхідно скласти
прислів'я.
(1) пов (6) зем (2) ний (7) лі
(5) до (3) ко 2 пус (8) гнеть
(9) ся 1 а (4) лос 5 ру
З тий. 4 уго 7 ся 6 пнеть
(1) лас (6) чи (4) день 4 вей
(5) по (2) тів (7) на 6 кін
(3) ка 1 а 2 со 5 за
8 є 3 ло (8) є 7 чує
Вправа «Зачаровані
слова»
Дітям
пропонують вписати в клітинки букви
Вправа «Впізнай слово з одного погляду»
Вправа № 1
Утвори словосполучення.
Правильно прочитай їх.
Річка стрімка сливи стиглі
Річка стрімка сливи стиглі
Вода
найбільша яблука червонобокі
Береги круті абрикоси м'які
Береги круті абрикоси м'які
Верби
старі груші
жовті
Вправа № 2
Прочитай правильно
кожне слово загадки. У дво- і трискладових словах постав наголос, придумай
відгадку.
Скажи, скільки
складів у слові-від гадці?
Загадка
В лісі
є кравець чудовий
шиє
звірам він обнови.
Для
ведмедів — кожушки
для
лисичок — сорочки,
для куничок — рукавички,
а для білочок — спіднички,
зайцям — валянки на лапки,
а для вовка — сіру шапку.
І собі пошив — піджак.
Хто кравець — такий?
а для білочок — спіднички,
зайцям — валянки на лапки,
а для вовка — сіру шапку.
І собі пошив — піджак.
Хто кравець — такий?
Вправа № 3
а) Прочитай чарівний ланцюжок слів. А в чому їх
незвичність, чарівність?
Дим —
дім — тім — сім;
сон —
син — сан.
б) Впиши
в клітинки кросворда слова — назви дерев.
Правильно прочитай кожне, постав наголос.
Дуб, осика, сосна,
клен, береза, ліщина.
в) Знайди в колонці слів наскрізні букви,
підкресли їх:
відро бачок
дідусь бичок
садок тачка
дудка качка
відро бачок
дідусь бичок
садок тачка
дудка качка
Вправа № 4
Прочитай незвичні слова
- «перевертки». Значення їх не зміниться, коли читатимеш зліва — направо, та
справа — наліво. Чи так?
Перевір себе:
Перевір себе:
еге. ага, біб. тут, пуп, дід, піп, око, ПИЛИП, АЛЛА, АДА, АЗА, корок, потоп,
кабак.
Вправа № 5
Загубилися склади.
Знайди їх, утвори слова,
правильно прочитай їх.
Де..во, ..рона, ки..ми,
соро.., вов.., ..ні,
зем..,
…тра, зер.., дош...,
світ..фор.
Вправа № 6
Прочитай слова, поділи їх на склади,
постав наголос.
Робота, косив,
торбинка, виходив, порада, говорить,
косар, підкови, виросте, землю,
зорати, братику, постривай, вигін, легкий, тікати.
Вправа № 7
Прочитай правильно
прислів'я про дні
тижня.
Підкресли назви днів
тижня.
У понеділок
роботи не починай і в дорогу не вирушай.
Вівторок — щасливий день. На вівторок бід
зібралось сорок.
Гуляла середа, як ще була молода.
Не сунься середа наперед четверга, бо ще
й п'ятниця буде.
Краще тепер, ніж у четвер.
Сім п'ятниць на тиждень.
Субота — кінчається робота.
Як неділя, то й сорочка біла
Вправа № 8
Проглянь
словосполучення. Доповни пропущені
слова.
Правильно
прочитай кожне слово.
У слонихи — слоненя.
У
гуски —
У
тигриці —
У
...... — теля.
У…….— левеня. і
У
вівці —
У
вовчиці —
У …..— кошеня.
Вправа № 9
Склади
із букв слова цукерка побільше нових
слів.
Допиши їх і правильно прочитай кожне.
Допиши їх і правильно прочитай кожне.
Цукерка
- крук , рак
Вправа № 10
Прочитай
правильно текст. Підрахуй
скільки разів тут повторюється слова: очі.
має, бачить?
Має очі — кішечка,
має очі — песик,
має очі Віточка,
має очі Лесик.
Бачить кішка мишку,
бачить песик — кішку,
бачить Лесик Віточку,
що тримає квіточку.
(І.
Січовик)
Вправа № 11
Прочитай уважно
текст про невдячного кота.
Дали
котові якось рибку.
Він з задоволенням узяв.
З'їв на обід ту рибку швидко
І навіть слова не сказав.
А був би ввічливим котом,
то помахав би хоч хвостом.
Він з задоволенням узяв.
З'їв на обід ту рибку швидко
І навіть слова не сказав.
А був би ввічливим котом,
то помахав би хоч хвостом.
Чи зустрів ти у цьому
тексті такі слова: якось,
з задоволенням, швидко,
ввічливим, помахав, хвостом.
Знайди їх підкресли.
Вправа №
12
Знайди у слові інші слова, правильно прочитай їх:
ДУБОК (дуб, док, бук, код, ...).
ДІБРОВА (брова, доба, дрова, біда, діва, брід, діра, віра,
Іра...).
Зміни одну букву
в слові і
вийде цілий їх ланцюг.
ЛІТО — лото: село —
сало, село — само;
РІЧКА — ручка; сіни — сани; Ліна — луна;
САНЯ — Соня — Тоня — Толя —
Коля — Поля.
Вправа № 13
Прочитай уважно кожний
рядок вірша. Які слова ти читав тут складами?
Підкресли їх, а потім прочитай
весь вірш плавно.
Шкільна дошка
Хоч дошка чорна, та вона
багато слів хороших зна :
весна,
робота,
школа,
клас...
Шкільна дошка
Хоч дошка чорна, та вона
багато слів хороших зна :
весна,
робота,
школа,
клас...
Яка розумна дошка в нас.
(М. Якубова)
(М. Якубова)
Вправа № 14
1).
Знайди букву, яка загубилась,
допоможи їй стати на своє місце, прочитай правильно всі слова:
..од, солове.,
троле… бус, ча..,
ліні..ка, трамва.., ма...ка,
корова..,
ша..ба.
2). Зміни кожне слово
так, щоб у ньому була буква Й.
Запиши ці слова в дужках
за зразком:
лити (лійка), бити
(бійка), заєць (
), лаяти ( ).
Вправа № 15
Прочитай правильно
кожне слово казки про звук Й.
Багатоскладові слова читай плавно, не розбиваючи їх.
Засумували
звуки в алфавіті.
— Заспіваймо? — сказав один своєму сусідові.
— Я не вмію, — сумно сказав той.
— А ти спробуй. Співай як я: и-и-и-и-и-..!
— Й-й-й-й-й-й-й-...
— І справді не вмієш. Дивно: всі голосні
співають, а ти ні.
— Я не голосний.
— Приголосний, чи що?
— І не приголосний.
— Хто ж ти?
— Я .. я — напівголосний.
— А такі хіба бувають?
— Один я такий...
— Ну, й кому ж ти, напівголосний, потрібний?
— Всім
потрібний. Бачиш, я теж
стою в алфавіті.
— Стой — шкода, чи що.
— Не «стой», а «стій». Ось я й знадобився!
— Ну добре, стій. А для чого тобі цей значок?
— Сам здогадайся...
Як ти гадаєш, чи правду про себе сказав звук Й? Що ти знаєш про цей звук?
СИСТЕМА ДИДАКТИЧНИХ ІГОР НА УРОКАХ ЧИТАННЯ
СКОРОМОВКИ
Ворона проворонила воронят.
Навчання
молодшого школяра має бути цікавим, радісним, але водночас повинно
забезпечувати глибоке засвоєння навчального матеріалу. Вважаю, що завдання
вчителя початкових класів не лише навчати, а й пробудити у дітей радість від
знань і самого процесу їхнього засвоєння.
В
реалізації цього завдання особливої уваги заслуговує ігрова діяльність.
Використання ігор на уроках читання сприяє позитивному ставленню до навчання
потребує від дитини кмітливості, уваги. Колективні ігри згуртовують дітей,
сприяють формуванню дружніх взаємин між ними.
Під
час використання на уроках читання ігрового методу навчання слід дотримуватись
таких вимог:
а)
зміст гри має бути посильним для кожної дитини;
б)
правила гри – прості і чітко сформовані;
в) у
грі повинні брати участь усі діти;
г)
підсумок гри – чіткий і справедливий.
Таким
чином використання ігор на уроках читання стає важливим засобом розвитку
інтересу до вивчення цього предмету, дає можливість об’єктивно оцінити знання і
уміння учня.
Гра
«Хто більше»
Хто
найбільше згадає героїв казок, назви яких закінчуються буквою «а» ( лисичка,…),
буквою «к» (зайчик…), той переможець.
Гра «Хто я і з якої казки»
Люблю
горішки, грибочки. (хто відгадає першим, продовжує гру, описуючи свого героя).
Гра «Хто більше знає?»
У грі
бере участь необмежена кількість дітей. На кожен крок треба назвати одну казку.
Виграє той, хто назве більше казок, жодного разу не помилившись.
Гра «Я з казки..»
За
допомогою міміки і жестів покажи одного з героїв улюбленої казки.
Гра « Чарівний мішок»
Навпомацки
впізнати предмет у мішку, вгадати, з якої він казки.
Гра «Відгадай»
Розбери
«зашифроване» речення і скажи, з якої воно казки
коНіли не батре
сятиясмі з біслашого.
і дід
І абаб вонз
листазось міса бісо.
Гра «Хто більше»
Назвати
казкових героїв, предмети, імена, назви казок на букву «к».
Гра «Відгадай казку»
Відгадай
казку за опорними словами: лисичка, рибка, вовк, ополонка;
Маруся,
яблунька, річечка, гуси, піч.
Продовж
гру.
Гра «Хто правильно закінчить прислів’я?»
Книга
вчить, як на світі … .
Наука
в ліс не веде, а з лісу … .
Треба
нахилитись, щоб з криниці води … .
Друга
шукай, а знайдеш - … .
Продовж
гру використовуючи свої прислів’я.
Гра «Хто перший»
Добери
приказку
Коли
хтось поспішає, кажуть:
|
- вчепися,
як реп’ях у кожуха
|
Коли
один одному докучає, тоді приказують:
|
- він
не з одної печі їв.
|
Коли
хтось вдає, що він все бачив і все знає, то говорить про нього:
|
-
тиха вода береги рве.
|
Коли
хтось на перший погляд сумирний і чесний, але несподівано вміє гостро
відповісти, говорять про нього:
|
-
хіба тобі дощ за комір ллє!
|
Коли
хтось небажаний або непрошений, то говорять:
|
-
він так тут потрібний, як п’яте колесо до воза.
|
Коли
щось до когось довго доходить, кажуть йому:
|
-
біг пес через овес.
|
Коли
хтось робить якусь роботу поверхово або розповідає про щось коротко і
неточно, йому говорять:
|
-
виліз на грушку рвав петрушку і сказав: ах, яка смачна цибуля.
|
Коли
хтось говорить таке, що « ні пришити, ні прилатати», то приказують йому:
|
-
говори до гори, а гора горою.
|
Коли
в суперечці один обстоює одне, а другий – інше, говорять:
|
-
дід своє, баба своє.
|
Гра «Хто краще промовить скоромовку»
На подвір’ї зелен кущ
Над кущем літає грущ.
Гра «Не зіб’юсь»
Хто з
учасників гри скаже скоромовку тричі без помилки, стане переможцем.
Гра «Хто більше знає скоромовок,
чистомовок?»
Хто
розкаже більше скоромовок, чистомовок, той переможець
Кричав Архип.
Архип охрип.
Не треба Архипу
Кричати до хрипу.
Бабин біб розцвів у дощ,
Буле бабі біб у
борщ.
3 малим Йосипом біда —
Вранці спіймав йоржа.
Йорж цей виявився злючий.
Ой, та ще й який колючий.
Кіт котив коток по току.
Коток попав на лапку котку.
Маля з села вала вела,
В село віл малу вів.
Мила Мила мишку милом,
Мила мило упустила.
Упустила Мила мило,
Мишку милом не домила.
Пилив Пилип поліна з лип,
Притупив пилку Пилип.
Карл
у Клари украв корали,
Клара
у Карпа кларнет украла.
Ніс Гриць пиріг через
поріс.
Стан на горіх — упав на
поріг.
У бобра добра багато:
І на дворі, і в оборі, і
в коморі.
Бо
охоче дні і ночі він робив:
Він і сіяв, він і віяв,
І косив, і молотив
Їхали ми, їхали,
До горбка під'їхали.
Виїхали, з'їхали,
Даті поїхали.
Біля
броду зубри бродять.
В
воду зубри не заходять.
Бр!
— Холодная водиця! —
Зубри
можуть застудиться.
Гиля,
гуси! — Ген з-за гаю
Вовк голодний виглядає.
Вовк голодний виглядає.
Голосно не гелготіте! '
Всі
гуртом додому йдіте.
Грізний
грім
вгорі гуркоче.
Налякати
Галю хоче.
Галя
з гаю поспішає.
Грім
— це горе: Галя знає.
Дятел
дуба доглядав:
Дзьобом
вправно діставав
Його грізних ворогів —
Ненаситних
шкідників.
Бориско на баяні грає.
Богдась
у бубон вибиває.
Завірюха завіває,
Снігом землю засипає.
Змерз
зайчисько-сірячок.
Спить
під листям їжачок.
У лісі лисичка Секлетка жила.
Облеслива й хитра ця
лиска
була.
Любила Секлетка сліди
замітати.
Ходила до річки качаток
лякати.
У болоті, край села.
Жаба
жадібна жила.
Жерла
жваво комарів
І
жахалась журавлів.
Реве ревун на триста гір.
Реве сердито, наче звір.
То грім гуркоче серед хмар.
Ой,
громе грізний, нас не вдар!
Кури клювали крупу у кориті.
Катя клопоче, щоб всі були ситі.
ЧИСТОМОВКИ
1. Ди-ди-ли — йшли качата
до води,
Иця-иця-иця — а назустріч їм лисиця.
Ити-ити-ити — та качат не треба вчити:
Юсь-юсь-юсь — вони з
розбігу у воду — плюсь!
2. Ок-ок-ок — ось колючий
їжачок,
Ми-ми-ми
— приготувався до зими.
Чок-чок-чок — повна хата грушечок.
Ок-ок-ок — частуватиме діток.
3. Із-із-із — барсучок в
нору заліз.
Ди-ди-ди — наступили холоди.
Ить-ить-ить — барсучок тут смачно спить
Ни-ни-ни
— аж до самої весни.
4.
Ить-ить-ить — заєць в полі аж тремтить.
Ем-ем-ем
— він сховався за кушем.
Уха-уха-уха — але довгі в нього вуха,
Їх-їх-ї.х
— не сховати зайцю їх.
5. Аха-аха-аха
— а де ж наша черепаха?
Оня-оня-оня
— черепаха наша — соня
Ів-ів-ів
— до весняних теплих днів
Оню-оню-оню — не турбуйте нашу соню.
1. Ям-ям-ям — важко взимку
горобцям,
Ги-ти-ти — їм зерняток
не знайти.
Аги-ати-ати
— треба крихт їм накидати,
Ать-ать-ать
— шоб їм під стріхою дрімать.
6. Ички-ички-ички — тут же
скачуть і синички,
Ів-ів-ів
— доганяють горобців.
Зи-ди-ди—
будуть довго холоди?
Ни-ни-ни
— чи діждемося весни?
8.. Альня-альня-альня — ось
на дереві їдальня.
Сі-сі-сі —
годівниці гарні всі.
Ці-ці-ці
— вам, синички й горобці,
Їх-їх-їх — прилаштували дітки їх.
9.
Ги-ги-ги — ой, як біло навкруги!
Узі-узі-узі - птахи — наші гарні друзі.
Ді-ді-ді — допоможем їм в біді
Ди-ди-ди — в осінні й зимні холоди.
Узі-узі-узі - птахи — наші гарні друзі.
Ді-ді-ді — допоможем їм в біді
Ди-ди-ди — в осінні й зимні холоди.
10. Ія-ія-ія — а це шо за чудасія?
Іг-іг-іг — це ж ведмежий барліг.
Ить-ить-ить — тут ведмідь у ньому спить,
Ни-ни-ни
— бачить він медові сни.
11. Сі-сі-сі
— будьте впевнені усі,
Уть-угь-уть — зимові місяці пройдуть
Не-не-не
— засяє сонечко ясне,
Іх-іх-іх
— обігріє нас усіх.
12. Ами-ами-ами — вже весна
не за горами.
Іти-іти-іти
— їй зрадіють усі діти
Ки-ки-ки
— і звірята, і пташки,
Ля-ля-ля
— зрадіє матінка-земля!
13. Ато-ато-ато —
чистомовок є багато.
Ті-ті-ті
— та найкращі будуть ті,
Ята-ята-ята
— що поможуть вам, малята,
Ув-ув-ув — ротик щоб слухняним був!
Гра «Хто швидше розплутає порівняння»
Дужий, як заєць
Кучерявий, як слон
Вірний, як лис боязкий, як вовк
Голодний, як ведмідь колючий, як віл
Хитрий, як баран
Здоровий, як миша
Неповоротний, як пес
Впертий, як їжак
Маленький, як осел.
Гра «Хто перший?»
Визначити загадку, прислів’я,
скоромовку, порівняння
Колючий, як їжак
Хоч не шию я ніколи,
А голок в мене доволі.
Їжак з їжачихою та їжаченятами наїжачилися.
Полохливий, як заєць
Полохливий заєць і пенька боїться.
Довгі вуха, куций хвіст,
Невеликий він на зріст.
Захотілось зайцю зранку
Зя39їчсти моркву до сніданку.
Гра «Хто більше знає?»
Хто
називає як найбільше їстівних грибів, той переможець.
Гра «Я не я»
Розкажи
про те, що ти робив вчора, не використовуючи слово «я».
Гра «Хто придумаю кінець, той і буде молодець.»
Один
з учнів починає розповідь. Хто її закінчить, той виграє. Або один з учнів
починає розповідь, а другий закінчує. Яка пара дітей склала найкраще
оповідання, та і виграє.
Гра «Продовж розповідь»
Христинка. Я милувалася красою осіннього листочка.
Тарасик. Я милувався чарівною красою осінніх квітів. А
ти?
Оксанка. Христинка милувалася красо осіннього листочка,
Тарасик милувався
… .
(Гра продовжується).
Кожен
гравець повторює сказане попередніми дітьми, додаючи щось своє.
Гра «Дерева лісу»
Хто
більше назве дерев лісу, той переможець
«Відгадай квітку за кольором»
Зразок.
Білий – конвалія, … .
Жовтий
- … , …, …. .
Гра «Знайди назви дерев»
У
сполученнях літер поданих речень знайди назви дерев.
Іду берегом річки.
Я маю свій буквар.
Гра була дуже цікава.
Гра «Пташиний базар»
Кожен
учасник гри вибирає собі улюблену пташку й імітує її голос.
Гра «Цікаве перетворення»
Спробуй перетворити лід і ніч,
змінюючи в кожному слові тільки одну букву за зразком:
Ніч лід
Річ ліс
Рік лис
Рак рис
Гра «За словом – речення!»
Переможцем
стане той, хто за певний час розкаже більше прислів’їв і приказок зі словами мова, слово.
Гра «Хто більше знає»
По
черзі гравці називають князів України.
Хто останній назве, той переможець.
ІГРИ В ПАРАХ
Гра «Я починаю, а ти закінчуєш»
«Коли закінчу школу, … »
«Як виросту, … ».
«Улюблене заняття - …»
Один
з учнів повідомляє ведучому своє улюблене заняття. Гравці жестами, пантомімікою
показують свою відгадку. Той, хто відгадає, стає ведучим.
Гра «Дитячі мрії»
Теплого
літнього дня на околиці села посідали діти і почали мріяти: хто ким буде?
Хочеться бути і музикантом, і полярником, і шахтарем, і моряком далекого
плавання, і прикордонником, і футболістом, і пожежником. Ці дитячі мрії
художник зобразив на картині. Знайди їх.
Гра «Слово в слові»
У
кожному з цих слів «сховалося» інше. Яке? Знайди і назви його, поясни значення.
Україна, земляк, народознавство, розмова, барвінок,
музикант, різьбярство, гончарство, скарбничка.
Гра «Подорож по містах України»
Використовуючи
карту, розроби маршрут подорожі. Спочатку називай односкладові слова (міста),
потім двоскладові тощо.
Гра «Заповни скриню»
Хто
назве найбільше речей з бабусиної скрині, той переможець
Немає коментарів:
Дописати коментар